Sztrájk van! Áll, de legalábbis akadozik a vasúti közlekedés. Persze ez nem feltétlenül a sztrájk miatt van így… Azt hiszem, mindenki tud egy-egy MÁV-val kapcsolatos rémtörténetet. Sajnos. Pedig a vasútban nagy potenciál van, illetve lenne.
Persze mi egy fura országban élünk. Ahol a dömsödi vasútállomás Apajon (na jó, a községtábla előtt pár méterrel…) van. Persze ez az akkori emberek (földtulajdonosok) hibája, a vasút mai szomorú helyzete azonban már a miénk! Miért hagyjuk, hogy folyamatosan olyan emberek üljenek a felelős helyeken, akik tovább züllesztik a társaságot, de legalábbis nem tesznek semmit annak javításáért? Költői kérdés…
Nemrég jutottam hozzá a Sid Maier’s Railroads nevű játékhoz, ami ugye egy vasutas tycoon játék. A feladatunk semmi más, mint összekötni a városokat és az ipari területeket vasúthálózattal, vonatokat indítani az acél sínpárokon és lehetőleg olyan "menetrendet" kell összehozni, ami pozitívba fordítja éves eredményeinket. Nem hangzik rosszul, sőt a Railroadsban egyáltalán nem nehéz ügyesnek lenni, legalábbis könnyebb fokozaton.
A játék gazdasági része nem túl bonyolult. Egy aranyszabályt érdemes megjegyezni, amit a tutorial is elsők között említ: Itt a vasút a király, nem ő nő a városhoz, hanem a város nő hozzá. Ennek megfelelően, ha berántunk egy sínpárt egy városba, akkor akár az Eiffel torony is arrébb mászik a mi kedvünkért. A későbbiekben pedig annak függvényében, hogy mennyire pörgetjük a helyi ipart és milyen szinten tudjuk kielégíteni az igényeket, fejlődni fog a város.
Vegyünk egy példát. Van egy városunk, ahol van egy gyógyszergyár. Keressünk birkafarmot, ami nitrátot és gyajút ad, kössük be a hálózatba. A gyógyszergyárat vegyük meg, építsünk mellé egy ruhaüzemet is, majd keressünk közelebbi nagyvárosokat, ahol vevők a gyógyszerre és a ruhára. Ha a birkafarm közel van a célvároshoz, akkor akár saját egyéni vágányt is szentelhetünk a beszállítónak, fele-fele arányban 3-3, 4-4 nitrát/gyapjú szállító kocsit szereljünk fel. A városban mindkét üzem a miénk, tehát mikor a vonat beér a nyersanyagokkal és a gyár átalakítja, a profitja minket illet, tehát először sarc a nyersanyag szállításért, aztán a feldolgozásért, majd a készterméket elszállítva megkapjuk az újabb, egyébként magas szállítási díjat is. Egyszerű, ugye? :)
Nos, nem minden ilyen egyszerű. A játékot is könnyen el lehet rontani, elég sok butatója van a dolognap, persze mi bármikor betölthetjük újra a térképet. Sajnos azonban ez a MÁV esetében már nem így van…